صفحه اصلی:اخبار
KhoyUniversityLogo
English            
  
           کــد خبر : 3384
1397/11/18 :تاریخ انتشار


نشست تخصصی مطالبات مردم از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با حضور دکتر کبیری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرسی نقد و آزاد اندیشی با موضوع مطالبات مردمی از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با مشارکت مراکز آموزش عالی خوی برگزار شد.

DSC_0019_414.JPG

در طی این نشست ابتدا علی رضاپور مقدم با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: علی رغم کینه توزی‌ها و شیطنت‌های دشمنان داخلی و خارجی امروز انقلاب دوران تکامل خود را سپری می‌کند و مهم‌ترین عاملی که ما باید به خاطر آن جشن بگیریم این است که انقلاب به درخت تناوری تبدیل شده و ثمره و دستاوردهای آن ظهور کرده­ اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد خوی و دبیر این نشست در ادامه سخنان خود افزود: مطالبات نوعاً در دو حیطه سخت افزاری و نرم افزاری مطرح هستند. اما وقتی به ذات انقلاب اسلامی و انگیزه‌های الهی امام راحل(ره) مراجعه کنیم خواهیم دید که انقلاب اسلامی یک انقلاب نرم بوده و چنین انقلابی به شکل یک انقلاب دینی با محوریت انسان تاکنون هیچ ما به‌ازایی در بین انقلاب­ها ندارد. یکی از آفت‌های انقلاب که تمام جریان‌های انقلابی با آن روبرو بوده‌اند آن است که پس از استقرار انقلاب یک سری مطالبات مادی به دنبال آن آمد. امروزه نیز دنیای غرب می­ خواهد انقلاب را به این سمت و سو بکشاند.

کرسی.jpg

در ادامه این نشست هادی پاشایی با طرح این سؤال بحث را ادامه داد: آیا در طول این چهل سال دانشگاه به عنوان دانشگاه توانسته است مطالبات مردم را جوابگو باشد؟ و دانشگاه تا چه اندازه دغدغه اجتماع را دارد؟ و آیا دانشگاه به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است؟

مسئول بسیج دانشجویی و اساتید خوی با ذکر سه مؤلفه­ی ارزش عمومی، دانشجوی متعهد و پژوهش متعهدانه برای دانشگاه افزود: در دانشگاه تراز انقلاب اسلامی کردار علمی حاکم باشد یعنی یاد­دهی و یادگیری جدی باشد و دانشجویان به سطحی قابل قبول از دانش برسند و تولید دانش به عنوان یک مطالبه جدی دانشگاه فرض شود و دانشجو بتواند در جامعه به عنوان یک شهروند فعال ایفای نقش کند و نهایتاً پژوهش­ها و تحقیقات دانشگاهی نتایج ملموس بیرونی در سطح جامعه داشته باشند. دانشگاه­ها علی­رغم گسترش کمّی رشته­، دانشجو، استاد و تولید محتوا در ژورنال­های علمی نتوانسته است نقش عملی خود را درجامعه ایفا کند و نقش مؤثر و فعالی در توسعه پایدار جامعه داشته­ باشد.

نقی دادرسی با بیان ابعاد آموزشی و پژوهشی دانشگاه­ها درباره کارکردهای غیر­رسمی و نانوشته دانشگاه ­ها گفت: حاکمیت و سیاستمداران همواره انتظاراتی از دانشگاه­ها داشته­اند و دانشگاه­ها را به سمت و سویی دیگر کشانده­اند. مثلاً افزایش سنّ ورود به اشتغال یکی از کارکردهای دانشگاه است و یا هدف از تأسیس دانشگاه­ ها تأمین نیروی انسانی کارآمد است.

رئیس دانشگاه پیام نور خوی افزود: در دوران پهلوی نیز علم گرایی و غربی سازی جامعه، به دانشگاه­ها محوّل شده بود و به همین سبب دانشگاه­ها به سمت سیاسی شدن حرکت کردند و اولین محافلی که مظاهر غربی از جمله اختلاط زن و مرد در آنها ظهور کرد دانشگاه­ها بودند. با وقوع انقلاب اسلامی کارکردهای دیگری هم برای دانشگاه­ها تعریف شد. مثل انسان سازی و حرکت به سوی تکامل و تأمین زیرساخت­های علمی و فنی کشور که این گونه کارکرد­ها سبب بروز تناقض ­هایی با دانشگاه ­های غربی شدند.

سپس محبوب مهدویان با اشاره اجمالی به تاریخ نهاد­های علمی قبل و بعد از اسلام و تأثیر آنها در سرنوشت انسان­ها گفت: با ظهور اسلام و تثبیت آن نبی اکرم(ص) مسجد را به عنوان یک نهاد آموزشی تعریف کرد و در جامعه متکثر آن روزگار مسلمانان ابتدا با آموزه های قرانی و سپس علوم دیگر آشنا شدند.

رئیس دانشگاه آزاد خوی با اشاره به سابقه تأسیس اولین دانشگاه امروزی در ایران افزود: اولین دانشگاه به سبک جدید دارالفنون است که توسط امیر­کبیر و برای جبران عقب ماندگی ایران تاسیس شد. امیر­کبیر نبود فن و تکنولوژی را عامل عقب ماندگی ایران می دانست و همین ایده، مبنای تأسیس دانشگاه­های بعدی در ایران شد. حتی بعد از انقلاب هم این اندیشه بر دانشگاه­ های ما همچنان حاکم است. درصورتی­ که اگر فرهنگ و اندیشه بر فن و تکنولوژی تفوّق نداشته باشد و با آن تلفیق نشود جامعه به گمراهی کشانده خواهد شد و رشد و پیشرفت آن نامتقارن وسرطانی خواهد بود.

در پایان این نشست سید تقی کبیری با بیان خلاصه ای از خدمات حوزه و دانشگاه افزود: در طول چهل سال کارهای بی نظیر و ارزشمندی در حوزه و دانشگاه انجام شده اما ما نباید روی نقاط ضعفمان سرپوش بگذاریم و آنها را نادیده بگیریم.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا دانشگاه­های ما در تراز انقلاب اسلامی هستند افزود: دانشگاه­ های ما در برخی از شاخص ها بسیار خوب عمل کرده اند. مثلاً ما در شتاب رشد علم رتبه اول جهان را داریم ولی مشکلات و معضلاتی هم داریم که باید تاکنون اصلاح می ­شدند ولی با توجه به شرایط استثنایی کشور هنوز پابرجا هستند. یکی از این مشکلات به آمایش سرزمینی مربوط است. در تأسیس دانشگاه های جدید و گسترش آنها در برهه­های مختلف ارزیابی نظام­مندی از عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انجام نشده و توزیع متوازنی نسبت به قابلیت ها و منابع طبیعی و انسانی صورت نگرفته است و با توجه به غلبه سیاست زدگی بر عوامل علمی از سوی جناح های سیاسی ما شاهد توسعه بی رویه و نامتوازن مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها بوده ­ایم. 


DSC_0004_404.JPG

DSC_0017_413.JPG

DSC_0025_420.JPG

DSC_0027_422.JPG

DSC_0070_461.JPG

DSC_0036_431.JPG

DSC_0044_439.JPG

DSC_0047_441.JPG

DSC_0058_450.JPG





  تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی خوی است
آمارکل: 5789133
دیروز : 2398
امروز : 559
آنلاین : 291